Saturday, November 25, 2017

#ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာ


#ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာ

ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာႏွင့္ပတ္သက္၍ ေတြ႔ရွိမိသေလာက္ တင္ေပးလိုက္ပါ၏။ မူရင္းေရးသားသူမ်ားအား Creditေပးပါ၏။LuGyi(18.10.2017)

ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာ

ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာတိုက္အတြင္း၌ ေက်ာက္စာ တိုင္ေခါင္းကို ေက်ာက္စာတိုင္ လဲမက်ေစရန္သံႀကိဳးျဖင့္ တြဲထားၿပီး သံတိုင္မ်ားျဖင့္ ကာရံထားသည္။ ေက်ာက္စာ ေလးမ်က္ႏွာလုံးကို ေကာင္းစြာျမင္ရၿပီး ေက်ာက္စာတိုက္၏ အတြင္းနံရံေပၚတြင္ ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာသမိုင္းအက်ဥ္း ႏွင့္ ကၻာ့မွတ္တမ္းအေမြအႏွစ္စာရင္း သတ္မွတ္ခံရျခင္း အေၾကာင္းမ်ားကို ေရးသားထားသည္။

ျမေစတီေက်ာက္စာဟု ထင္ရွားသည့္ ရာဇကုမာရ္ ေက်ာက္စာသည္ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢ ပညာ ေရး၊သိပၸံႏွင္႔ ယဥ္ေက်းမႈအဖဲြ႕ (ယူနက္စကို) ၏ မွတ္တမ္း အေမြအႏွစ္ (Memory of the World) အျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳျခင္းခံခဲ့ရသည္။ မွတ္တမ္း အေမြအႏွစ္သည္ စာၾကည့္တိုက္၊ ျပတိုက္ႏွင့္ေမာ္ကြန္းတိုက္ဆိုင္ရာ စုေဆာင္းမႈမ်ားျဖစ္ေသာ ေက်ာက္စာ၊ လက္ေရးစာမ်ား၊တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာစာအုပ္ မ်ား၊သတင္းစာမ်ား၊ ဓာတ္ပုံႏွင့္ပန္းခ်ီကားမ်ား၊ ဖလင္မ်ား၊ အသံႏွင့္ဗီဒီယိုအေခြမ်ား၊စီဒီ၊အသံမွတ္တမ္းမ်ား၊ စာရြက္ စာတမ္းအေထာက္အထားမ်ား စသည္တို႔ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ စာေပအေရးအသား စတင္ေပၚေပါက္ ခဲ့သည့္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ေက်ာ္မွစ၍ ေက်ာက္စာ၊ အိုးစာ၊ေပစာ၊ မင္စာ၊ ေခါင္းေလာင္းစာ စသည္ျဖင့္ မွတ္တမ္းစာမ်ားကို ေခတ္အဆက္ဆက္ ေရးသားခဲ့ၾကသျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အတိတ္သမိုင္းကို ေဖာ္ထုတ္ရာတြင္ ေက်ာက္စာ မ်ားက မ်ားစြာအေထာက္အကူျပဳခဲ့သည္။ ထို႔အတူ ပုဂံ ေခတ္ကေရးထိုးခဲ့သည့္ ေက်ာက္စာမ်ားသည္လည္း ပုဂံ သမိုင္းကို ေဖာ္ထုတ္ရာတြင္ ခိုင္မာေသာအေထာက္အထား မ်ား ျဖစ္လာခဲ့ေပသည္။

ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာမ်ားအနက္ ရာဇကုမာရ္ ေက်ာက္စာ ႏွစ္ခ်ပ္သည္ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုတည္းကို ဘာသာစကား ေလးမ်ိဳးျဖင့္ေရးထိုးထားသျဖင့္ ေက်ာက္စာပါ အေၾကာင္းအရာ မ်ားကို တစ္ဘာသာႏွင့္တစ္ဘာသာ ဆက္စပ္၍ အဓိပၸာယ္ ေဖာ္ႏိုင္ခဲ့ကာ ပုဂံေခတ္စာေပအေရးအသား ဘာသာစကား ေလးမ်ိဳးကို ပညာရွင္မ်ားက ေလ့လာသုေတသန ျပဳႏိုင္ခဲ့ၾက သည္။

ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီေခတ္၊ ကမၸည္းေက်ာက္စာဌာန အရာရွိ၊ ပါဠိ ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ အီးေဖာ္ခ်ားမား(Dr.Emil Forchmmer) သည္ ၁၈၈၆ ခုႏွစ္တြင္ ျမေစတီေျမာက္ဘက္ အနီး ဂူဘုရားပ်က္မွ ေလးမ်က္ႏွာပါ ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္ကို ေတြ႕ရွိခဲ့သည္။ ယင္ေက်ာက္စာကို ျမေစတီဘုရားမွ ရရွိခဲ့ေသာ ေၾကာင့္ ျမေစတီေက်ာက္စာဟု အမည္ေပးခဲ့ၿပီး ယခုအခါတြင္ ပုဂံေရွးေဟာင္းသုေတသနျပတိုက္တြင္ ျပသထားသည္။ ျမေစတီ ေက်ာက္စာဟု အမည္ေပးခဲ့သည့္ ေက်ာက္စာသည္ ေက်ာက္စာေရးထိုးသူ ရာဇကုမာရ္မင္းသားကို အစြဲျပဳ၍ ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာဟုလည္း ထင္ရွားခဲ့သည္။

ေဒါက္တာအီးေဖာ္ခ်ားမားေတြ႕ရွိခဲ့သည့္ ေက်ာက္စာႏွင့္ ထပ္တူညီစြာ ဘာသာေလးမ်ိဳးျဖင့္ ေရးထိုးထားသည့္ ေက်ာက္စာထက္ပိုင္းက်ဳိးသုံးခုကို ျမင္းကပါ ဂူေျပာက္ႀကီး ဘုရားအနီးမွ တစ္ခု၊ ၁၉ဝ၄ ခုႏွစ္တြင္ ျမေစတီ၏ ၿပိဳပ်က္ေန ေသာ မဟာရံတံတိုင္းကို ျပင္ဆင္ရာမွ တစ္ခု၊ ျမေစတီ၏ အေရွ႕ဘက္ ေျခရင္းတြင္ ကပ္လ်က္ရွိေနသည့္ ပိဋကတ္တိုက္ဟု ယူဆရသည့္ အေဆာက္အအုံေဟာင္းအတြင္းမွ တစ္ခု ရရွိခဲ့သည္။ ယင္းေက်ာက္စာပိုင္းသုံးခုအား ျပန္လည္ ဆက္စပ္ၿပီး ၁၉၇၆ ခုႏွစ္တြင္ ျမေစတီဘုရား ရင္ျပင္ေပၚ၌ ေက်ာက္စာတိုက္ ေဆာက္လုပ္၍ ယေန႕တိုင္ ထိန္းသိမ္းျပသ ထားသည္။

ေက်ာက္စာႏွစ္ခုလုံးတြင္ ေရးထြင္းထားေသာစာသား မ်ားသည္ တူညီေသာ စာသားမ်ားျဖစ္ၾကသျဖင့္ ပါေမာကၡ ဆရာႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္က ဒုတိယေက်ာက္စာသည္ ပထမ ေက်ာက္စာ၏ မိတၱဴျဖစ္ေၾကာင္းေရးသားခဲ့သည္။အေၾကာင္း အရာတစ္ခုတည္းကို ပ်ဴ၊ မြန္၊ ပါဠိ၊ ျမန္မာ အကၡရာေလးမ်ိဳးျဖင့္ ေရးထိုးထားကာ အကၡရာစာလုံးမ်ားသည္ ေလးေထာင့္၊ မန္က်ည္းေစ့ပုံ မ်ားျဖစ္သည္။ ရာဇကုမာရ္ ေက်ာက္စာကို ။ ၿဂီ ။ နေမာဗုဒၶါယ၊ ပုရွာသၡင္ သာသနာအႏွစ္တစ္ေထာင္ ေျခာက္ရ ်ာ ႏွစ္ဆာယ္ ေဟတ္ႏွစ္ ေလာန္လိယ္ၿဗီရကာ။ ဤ ယ္ အရိမဒၵန ပုရ္ မည္သုျပည္ ႏွိက္အာ ။ ၿဂီႀတိဘုဝနာ ဒိတ်ဓမၼရာဇ္ မည္သုမဟု အစခ်ီ ေရးထိုးထားသည္။
ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၄၇၅ ခုႏွစ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၁၁၃ ခုႏွစ္) ၌ ရာဇကုမာရ္မင္းသား ေရးထိုးခဲ့သည့္ ယင္းေက်ာက္စာသည္ ျမန္မာ အကၡရာသုံးေက်ာက္စာမ်ားအနက္ ေရးထိုးခဲ့ေသာ ခုႏွစ္ပါရွိသည့္ အေစာဆုံး မူလထိုးေက်ာက္စာ ျဖစ္သည္။

ရာဇဝင္မ်ားအရ က်န္စစ္သားမင္းႀကီးသည္ အေနာ္ရထာ ဘုရင္လက္ထက္တြင္ အေနာ္ရထာမင္း စိတ္အခန္႕မသင့္သျဖင့္ ေၾကာင္ျဖဴအရပ္တြင္ ပုန္းေရွာင္ေနခဲ့စဥ္ ရွင္မထီးတူမ သၻဴလ ႏွင့္ ေပါင္းဖက္ခဲ့သည္။ အေနာ္ရထာမင္း ကံကုန္ေတာ္မူၿပီး ေစာလူးမင္းနန္းတက္ေသာအခါ က်န္စစ္သားသည္ ပုဂံ သို႕ျပန္လာခ်ိန္၌ သၻဴလသည္ ပဋိသေႏၶႏွင့္ က်န္ရစ္ခဲ့သည္။ က်န္စစ္သားက သမၻဴလအား ပတၱျမားလက္စြပ္ကို ေပးခဲ့ကာ သားေယာက္်ားေလးဖြားျမင္ပါက လက္စြပ္ကို သက္ေသျပဳ လ်က္ ပုဂံသို႕လိုက္လာရန္ မွာၾကားခဲ့သည္။

က်န္စစ္သားသည္ ျမန္မာသကၠရာဇ္္ ၄၄၆ ခုႏွစ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁ဝ၈၄ ခုႏွစ္)တြင္ ပုဂံဘုရင္ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ႏွစ္ႏွစ္အၾကာ၌ သမၻဴလသည္ ပတၱျမားလက္စြပ္ကို ယူေဆာင္လ်က္ အသက္ ခုနစ္ႏွစ္ ရွိၿပီျဖစ္ေသာ သားျဖစ္သူ ရာဇကုမာရ္မင္းသားႏွင့္အတူ က်န္စစ္သားမင္းႀကီးထံသို႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။မင္းႀကီးသည္ သမၻဴလ၏ေက်းဇူးမ်ားကို သတိရလ်က္ 'သုံးေလာက၏ ဦးေဆာက္ပန္း' ဟု အဓိပၸာယ္ရသည့္ 'တိေလာက ဝဋ့ံသကာ ေဒဝီ' ဘြဲ႕ေတာ္ျဖင့္ မိဖုရားေျမႇာက္ခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ က်န္စစ္သားမင္းႀကီးသည္ ေျမးေတာ္အေလာင္းစည္သူအား ဘိသိက္သြန္းကာ နန္းေမြခံအျဖစ္ လ်ာထားၿပီးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ရာဇကုမာရ္သည္ သားအရင္းျဖစ္ပါလ်က္ ေဇယ်ေခတၱရာ ဘြဲ႕ကိုသာရရွိၿပီး ေတာင္စဥ္ခုနစ္ခ႐ိုင္ကို စားခဲ့ရသည္ဟု ဆိုခဲ့ ၾကသည္။

ရာဇကုမာရ္ႏွင့္ေဇယ်ေခတၱရာ

သို႕ေသာ္ ဘိုးေတာ္ဘုရား ဗဒုံမင္းလက္ထက္တြင္ ေက်ာက္စာမ်ားကို ကိုးကားျပဳစုခဲ့သည့္ တြင္းသင္းျမန္မာ ရာဇဝင္သစ္တြင္ က်မ္းျပဳပုဂၢိဳလ္ တြင္းသင္းမင္းႀကီးက ဦးကုလားရာဇဝင္တြင္ ျပဆိုခဲ့သည့္ သမၻဴလသားအမိ ဇာတ္လမ္းကို အမွာစကားခ်ပ္ျဖင့္ ပယ္ခဲ့သည္။ (ဒုတိယ အႀကိမ္႐ိုက္တြင္းသင္းျမန္မာရာဇဝင္သစ္ ပထမတြဲ၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၁၁) ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာတြင္ ေဇယ်ေခတၱရာဟူသည့္ အမည္ႏွင့္ဆက္စပ္မႈမ်ား မပါရွိေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ားက ေထာက္ျပခဲ့ၾကသည္။သမိုင္းပညာရွင္ပါေမာကၡေဒါက္တာ သန္းထြန္းက က်န္စစ္သားသည္ ခရစ္ႏွစ္ ၁ဝ၈၄ ခုႏွစ္တြင္ ပုဂံဘုရင္ျဖစ္လာခဲ့ၿပီး ႏွစ္ႏွစ္အၾကာ ၁ဝ၈၆ ခုႏွစ္၌ သမၻဴလ ႏွင့္သားျဖစ္သူ ရာဇကုမာရ္တို႕သည္ ပုဂံသို႔ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။ထိုအခ်ိန္တြင္ အေလာင္းစည္သူအား နန္းလ်ာထားၿပီးေၾကာင္း ရာဇဝင္ကဆိုေသာ္လည္း ခရစ္ႏွစ္ ၁၁ဝ၅ ခုႏွစ္ထိုး ေက်ာက္စာ အရ အေလာင္းစည္သူကို ၁ဝ၈၉ ခုႏွစ္တြင္ ေမြးဖြားခဲ့သျဖင့္ အမ်ားလက္ခံထားသည့္ ရာဇကုမာရ္ဇာတ္လမ္းသည္ ခိုင္လုံမႈမရွိေၾကာင္း သုံးသပ္ခဲ့သည္။

ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာတြင္ ေရးထိုးထားေသာ ပ်ဴ၊ မြန္ ႏွင့္ ျမန္မာ စာသားမ်ား၏ အဓိပၸာယ္မ်ားသည္ ထပ္တူထပ္မွ် တူညီေသာ္လည္း ပါဠိဘာသာျဖင့္ ေရးထိုးထားသည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားတြင္ အခ်က္အလက္အနည္းငယ္ပို ေနေၾကာင္း ပါဠိဘာသာ ပညာရွင္ ဆရာႀကီး ဦးေက်ာ္ရွိန္က ေထာက္ျပခဲ့သည္။ ေက်ာက္စာတြင္ ပါဠိဘာသာျဖင့္ 'ရာဇကုမာေရာ နာမ နာမေတာ' ဟုေရးထိုးထားျခင္းသည္ 'အမည္အားျဖင့္ ရာဇကုမာရ္မည္ေသာ' ဟု ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ ေၾကာင္းႏွင့္ 'အမေစၥာ၊ မဟာအမေစၥာ' ဟု ေဖာ္ျပထား ျခင္းသည္ ရာဇကုမာရ္သည္ အမတ္တစ္ဦးျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွား ေစသည္ဟု ဆိုသည္။

ေဇယ်ေခတၱရာသည္ ေတာင္စဥ္ ခုနစ္ခ႐ိုင္ကို စားရေသာ မင္းသားငယ္သာျဖစ္သျဖင့္ ရာဇကုမာရ္အမတ္ႀကီးသည္ ေဇယ် ေခတၱရာ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဟု ဆရာႀကီး ဦးေက်ာ္ရွိန္က သုံးသပ္ခဲ့သည္။ ေက်ာက္စာေလးဘာသာလုံးတြင္ ရာဇကုမာရ္ ကို မိဖုရား၏ သားဟုေဖာ္ျပထားေသာ္လည္း က်န္စစ္သား၏သားေတာ္ဟု ေဖာ္ျပမထားျခင္း၊ ရာဇကုမာရ္က က်န္စစ္သား အား ဖခင္၊ အဖ စသည္ျဖင့္ မေခၚေဝၚဘဲ သခင္၊ အရွင္ဟုသာ ေခၚေဝၚျခင္းတို႕ေၾကာင့္ ေက်ာက္စာရွင္ ရာဇကုမာရ္သည္ ေဇယ်ေခတၱရာမဟုတ္သည့္အျပင္ က်န္စစ္သား၏ သားေတာ္ ျဖစ္ေၾကာင္း အတိအက်ဆိုႏိုင္ရန္ ခိုင္လုံေသာ အေထာက္ အထားမ်ားကို ေက်ာက္စာတြင္ မေတြ႕ရွိရေၾကာင္း ေထာက္ျပခဲ့ သည္။

ရာဇကုမာရ္၏ ေက်းဇူးသိတတ္မႈ

ရာဇကုမာရ္သည္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၄၇၄ ခုႏွစ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၁၁၃ ခုႏွစ္) တြင္ က်န္စစ္သားမင္းႀကီး ေသအံ့မူးမူးအခ်ိန္၌ ဘုရားရွင္ေရႊဆင္းတုေတာ္ကို ပင့္ေဆာင္လာကာ ရဟန္းေတာ္ တို႔ထံေမွာက္တြင္ မင္းႀကီးကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေရစက္သြန္းခ် လွဴဒါန္းေစခဲ့သည္။ ရာဇကုမာရ္သည္ ေရႊအထြတ္ရွိသည့္ ဂူဘုရားတစ္ဆူကို ေရႊအတိၿပီးသည့္ ဘုရားရွင္ဆင္းတုေတာ္ကို ဌာပနာလ်က္ ပုဂံျမင္းကပါအရပ္တြင္ တည္ထားခဲ့သည္။ (ထိုဂူဘုရားသည္ ျမေစတီႏွင့္ကပ္လ်က္တည္ရွိေနေသာ ဂူေျပာက္ႀကီးဘုရားျဖစ္ေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ားက ယူဆၾက သည္။)
'သီရိ၊ နေမာ ဗုဒၶါယ၊ ဘုရားသခင္ သာသနာအႏွစ္ တစ္ေထာင္ေျခာက္ရာ ႏွစ္ဆယ္ရွစ္ႏွစ္ လြန္ေလၿပီးရကား၊ ဤအရိမဒၵနာပုရ္ မည္ေသာျပည္၌ သီရိႀတိဘုဝနာဒိတ်ဓမၼရာဇ္ မည္ေသာမင္းျဖစ္၏ ။ ထိုမင္း၏ ပယ္မယား တစ္ေယာက္ေသာ္ ကား ႀတိေလာက ဝဋ့ံ သကာေဒဝီမည္၏။ ထိုပယ္မယားသား တစ္မူလည္း ရာဇကုမာရ္မည္၏။ ထိုမင္းကား ကြၽန္သုံးရြာတည္း ပယ္မယားအားေပး၏။ ထိုပယ္မယားေသခဲ့ရကား ထိုပယ္ မယားတန္ဆာႏွင့္ ထိုကြၽန္သုံးရြာေသာႏွင့္တည္း ထိုပယ္မယား သား ရာဇကုမာရ္ မည္ေသာအားမင္းေပးတုံ၏။ ထိုမင္းအႏွစ္ ႏွစ္ဆယ္ရွစ္ႏွစ္ မင္းမူၿပီး၍ ေသခမူ နာသေရာ၌တည္း။ ထိုရာဇကုမာရ္မည္ေသာ ပယ္မယားသား မိမိကိုယ္ေမြးေသာ မင္းႀကီး ေက်းဇူးကို ေအာက္ေမ့ရကား ေရႊအတိေသာ ဘုရား သခင္ အဆင္းျပဳ၍ ႏွပ္ေလသေရာတည္း ဤသို႔မိန္႔၏။ ဤ ေရႊဘုရားကား ငါ့သခင္အဖို႔ အတို႔ကြၽန္ျပဳေသာတည္း။ ကြၽန္သုံးရြာ အတို႔ကြၽန္ ငါ့သခင္ေပးသည္ကား ဤေရႊဘုရားအား အတို႕ ကြၽန္ေပး၏' (ဆရာေဇာ္ဂ်ီ ၏ ျမေစတီေက်ာက္စာ မွ) ရာဇကုမာရ္သည္ ဘုရားကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ရန္ သက္ႏုမုလြန္၊ ရပါယ္၊ ေဟန္ဗိုဝ္ဟူသည့္ကြၽန္သုံးရြာကို လွဴ ဒါန္းခဲ့ၿပီး အမိအဖတို႕အတြက္ မိမိေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္ ကုသိုလ္ အမႈတို႕ကို ေက်ာက္စာတြင္ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္။ ရာဇကုမာရ္သည္ ဂူဘုရားတည္ခဲ့ပုံ၊ ကြၽန္သုံးရြာ လွဴဒါန္းခဲ့ပုံ တို႕ကို ဆုေတာင္းစာ၊ က်ိန္စာမ်ားျဖင့္ အဆုံးသတ္ခဲ့သည္။

ပညာရွင္မ်ားက ရာဇကုမာရ္ ေက်ာက္စာပါစာသားမ်ား သည္ ေရွးအက်ဆုံး ျမန္မာစကားေျပျဖစ္ၿပီး ဘာသာေဗဒ တန္ဖိုးျမင့္မားသကဲ့သို႕ သမိုင္းဆိုင္ရာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို ထင္ရွားစြာေတြ႕ျမင္ၾကရေၾကာင္း သုံးသပ္ခဲ့ၾကသည္။

ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာအား လန္ဒန္တကၠသိုလ္မွ ေဒါက္တာဘလက္ဒင္က အဂၤလိပ္ဘာသာသို႔ျပန္ဆို၍ ၁၉၁၉ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေဝခဲ့ၿပီး ဦးေဖေမာင္တင္က မြန္ဘာသာမွ ျမန္မာ ဘာသာသို႕ ျပန္ဆိုကာ ၁၉၅၅ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေဝခဲ့သည္။

ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာသည္ ပုဂံေခတ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ သာသနာေရး၊ စာေပ ၊ ကြၽန္ရြာေပးျခင္း၊ ဘုရားပုထိုးတည္၍ ဆင္းတုေတာ္ ဌာပနာျခင္း၊ ေက်ာက္စာ ေရးထိုးျခင္း၊ ေကာင္းမႈကုသိုလ္ကို ေရစက္ခ်လွဴဒါန္း၍ ဆုေတာင္းျခင္း၊ ဘုရား၊ ပုထိုုးမ်ားသို႕ ကြၽန္မ်ားလွဴျခင္း၊ ဘုရား ေစတီ ဖ်က္ဆီးသူမ်ားအား က်ိန္စာေပးျခင္းစသည္ျဖင့္ အစဥ္ အလာႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈသမိုင္းကို ေဖာ္ထုတ္ရာတြင္မ်ားစြာ အေထာက္အပံ့ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ကမၻာ့အေမြအႏွစ္တစ္ရပ္ အျဖစ္ တန္ဖိုးထားႏိုင္ရန္ ႏိုင္ငံေတာ္က ယူနက္စကိုသို႔ အမည္ စာရင္းတင္သြင္းခဲ့သည္။

ႏွစ္ေပါင္း ၉ဝဝ သက္တမ္းရွိၿပီျဖစ္သည့္ ျမေစတီ ေက်ာက္စာေခၚ ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာသည္ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဒုတိယေျမာက္ ကမၻာ့ မွတ္တမ္းအေမြအႏွစ္ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာ ႏွင့္အတူ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံ၊ ဟန္ႏိုဗာၿမိဳ႕Gottfried Wilhelm Leibniz စာၾကည့္တိုက္တြင္ရွိေနသည့္ အေလာင္းမင္းတရား ေရႊေပလႊာသည္လည္း ကၻာ့မွတ္တမ္းအေမြအႏွစ္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳုျခင္းခံခဲ့ရသည္။

ရာဇကုမာရ္သည္ က်န္စစ္သားမင္းႀကီး၏ သားေတာ္ျဖစ္ ေၾကာင္းအခိုင္အမာမဆိုႏိုင္ေသးေသာ္လည္း က်န္စစ္သား မင္းႀကီး၏ တိေလာက ဝဋ့ံသကာေဒဝီ မိဖုရားက ဖြားျမင္သည့္ သားေတာ္ျဖစ္ေၾကာင္းကား ထင္ရွားေပသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ က်န္စစ္သားမင္းႀကီးသည္ ရာဇကုမာရ္၏ ဖခင္အရင္းမဟုတ္ လွ်င္ပင္ ရာဇကုမာရ္၏ ေႏွာင္းဖခင္(ပေထြး) ျဖစ္ေၾကာင္း ယူဆရေပမည္။ မည္သို႕ပင္ဆိုေစ မိမိကို ခ်ီးေျမႇာက္ခဲ့ေသာ က်န္စစ္မင္းႀကီးအေပၚ ေက်းဇူးသိခဲ့သည့္ ရာဇကုမာရ္မင္းသား ၏ သမိုင္းမွတ္တမ္းေက်ာက္စာတိုင္ကို ကြၽန္ေတာ္ၾကည့္၍ မဝႏိုင္ခဲ့ပါေခ်။

 Crd - ေမာင္သာ(ေရွးေဟာင္းသုေတသန)
ကိုးကား
ျမေစတီေက်ာက္စာ(ေဇာ္ဂ်ီ)
ရာဇကုမာရ္ျပႆနာ(ဦးေက်ာ္ရွိန္)
ခ်စ္သူမ်ားကို အဆုံးစီရင္ျခင္း(ေမာင္ခင္မင္၊ဓႏုျဖဴ)
ပုဂံေခတ္ ျမန္မာစာ(ေစာလူ)
******************************************
ျမေစတီေက်ာက္စာ(ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာ)

          ေအဒီ ၁၁၁၃ ခုႏွစ္ က ေက်ာက္တုံးေပၚတြင္ ေရးထိုးခဲ့ေသာ ျမေစတီေက်ာက္စာ သည္ ျမေစတီ ေျခရင္းနားတြင္ေတြ႕ရွိရသည္။ ရာဇကုမာရ္ ေရးထိုးခဲ့ေသာေၾကာင့္ ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာဟုလည္းေခၚသည္။ အလားတူ ေက်ာက္စာတစ္ခုကိုလည္း
ျမေစတီအနီးရွိ အေဆာက္အဦးတြင္လည္း ေတြ႕ရသည္။ ၎ေက်ာက္စာ ႏွစ္ခုစလုံးတြင္ မ်က္ႏွာေလးဖက္ပါၿပီး ပါဠိ၊ မြန္၊ ျမန္မာ ႏွင့္ ပ်ဴ ဘာသာမ်ားတို႔ျဖင့္ ေရးသားထားသည္။ ျမေစတီ ေက်ာက္စာတိုင္သည္ အျမင့္ ၅၅ လက္မ ရွိ၍ ေလးဖက္လုံးတြင္ အက်ယ္ ၁၄ လက္မရွိသည္။ ျမေစတီေက်ာက္စာအရ ရာဇကုမာရ္မင္းသားသည္ က်န္စစ္သားမင္းႏွင့္ ၾကင္ရာေတာ္ သမၻဴလ၏သားျဖစ္သည္ဟုသိရ
သည္။ က်န္စစ္သား မင္းျဖစ္ေသာအခါ သမၻဴလႏွင့္သား (ရာဇကုမာရ္) ၿမိဳ႕ေတာ္သို႔ ေရာက္လာသည္။ သို႔ေသာ္ သားအရင္းျဖစ္သည့္ ရာဇကုမာရ္အား ထီးနန္းအရိုက္အရာမေပးနိုင္ပဲ သမီးျဖစ္သူ ေ႐ႊအိမ္စည္ ႏွင့္ မြန္ဘုရင္ မႏူဟာ၏ေျမးေတာ္သူတို႔မွ ဖြားျမင္သည့္ ေျမးေတာ္အေလာင္းစည္သူ အားနန္းလ်ာထားၿပီးျဖစ္သျဖင့္ ရာဇကုမာရ္အား ဓညဝတီေတာင္စဥ္ ၇ ခရိုင္အားေပးျခင္းျဖင့္ ႏွစ္
သိမ့္ခဲ့သည္။ ရာဇကုမာရ္ကလည္း ေက်းဇူးသိတတ္ေသာအားျဖင့္ က်န္စစ္သား နာမက်န္းျဖစ္ခ်ိန္တြင္ မိမိပိုင္ေ႐ႊ၊ေငြ ဥစၥာမ်ားျဖင့္ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ား သြန္းလုပ္ပူေဇာ္ေပးခဲ့သည္။ ထိုသို႔ေသာ ကုသိုလ္အေၾကာင္းကို ျမေစတီေက်ာက္စာအျဖစ္ ေရးထိုးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ေက်ာက္စာတြင္ ဆုေတာင္းလႊာ ႏွင့္ ႀကိမ္စာမ်ား ပါရွိသည္။

ျမေစတီေက်ာက္စာ

          ပုဂံၿမိဳ႕ေတာင္ဖက္၊ ျမင္းကပါ႐ြာရွိ ျမေစတီဘုရားအနီး၌ ေတြ႕ခဲ့သည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျမေစတီ ေက်ာက္စာဟု အမည္တြင္လ်က္ရွိေသာ ေက်ာက္စာကား ေရွးပုဂံေခတ္ေဟာင္းတြင္ ေရးထိုးေသာ ေက်ာက္စာမ်ားအနက္ လက္ဦးက်႐ုံမ
ကဘဲ သမိုင္းႏွင့္ စာေပတို႔ကို ခန႔္မွန္းသုံးသပ္ရာ၌ အေထာက္အကူျပဳေသာေၾကာင့္ အေလးတမူ ဂ႐ုျပဳကာ အေရးထားအပ္ေသာ ေက်ာက္စာျဖစ္၏။ ယင္းေက်ာက္စာကို ဂူေျပာက္ႀကီး ေက်ာက္စာဟူ၍လည္းေခၚၾကသည္။

ေက်ာက္စာတိုက္ ႏွစ္တိုက္

        ျမေစတီ ေက်ာက္စာတိုက္ႏွစ္တိုင္ရွိရာ၊ ပုဂံျပည္တိုက္တြင္ ေက်ာက္စာတိုင္ တစ္ခုရွိ၍၊ ျမင္းကပါ ျမေစတီ ရင္ျပင္ေပၚတြင္ေက်ာက္စာတိုင္ တစ္ခုကို စိုက္ထူထား၏။ ပုဂံျပတိုက္တြင္ရွိေသာ ေက်ာက္စာတိုင္ကို ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၈၆ - ၈၇ ခု( ျမန္မာ ၁၂၄၈ ခုႏွစ္ခန႔္) တြင္ ရန္ကုန္အစိုးရ ေကာလိပ္ပါဠိစာ ပါေမာကၡႏွင့္ အစိုးရ ေက်ာက္စာဝန္အျဖစ္ တြဲဖက္႐ြက္ေဆာင္ေသာ ဂ်ာမန္ပညာရွိ ေဒါက္တာ ဖိုရွမ္းမားသည္ ပုဂံၿမိဳ႕ ေတာင္ဖက္ ျမင္းကပါ႐ြာအနီး ျမေစတီေျခရင္း၌ ကပ္လ်က္စတင္ေတြ႕ရွိခဲ့၏။
ျမေစတီ ရင္ျပင္ေပၚတြင္စိုက္ထူထားေသာ ေက်ာက္စာတိုင္ကိုမူ ဂူေျပာက္ႀကီးလိုဏ္ဂူအတြင္း၌ ၃ ပိုင္း က်ိဳးျပတ္လ်က္ စတင္ေတြ႕ခဲ့ရေလသည္။ ေက်ာက္စာတိုင္ တစ္တိုင္တြင္ ၄ မ်က္ႏွာရွိရာ၊ တစ္မ်က္ႏွာလွ်င္ ဘာသာတစ္မ်ိဳးစီရွိလ်က္ ပါဠိ၊ျမန္မာ၊ မြန္ႏွင့္
ပ်ဴစာ ၄ မ်ိဳးေရးထိုးထား၏။ ပုဂံျပည္တိုက္တြင္ရွိေသာ ေက်ာက္စာတိုင္သည္ ေလးေထာင့္မတ္ရပ္ ေက်ာက္စာတိုင္ျဖစ္၍၊ ေလးဖက္စာမ်က္ႏွာျပင္ အက်ယ္ခ်င္းညီ၏။ အျမင့္ ၅ ေပ ၁၁ လက္မ၊ စာမ်က္ႏွာ အျမင့္ ၃ ေပ ၆ လက္မ၊ အက်ယ္ ၁ ေပ ၂ လက္ခန႔္ ရွိ၏။
       ပါဠိစာမ်က္ႏွာ၌ စာေၾကာင္းေရ ၄၁၊ ျမန္မာစာမ်က္ႏွာတြင္ စာေၾကာင္းေရ ၃၉၊ မြန္စာမ်က္ႏွာတြင္ စာေၾကာင္းေရ ၃၃ ႏွင့္ပ်ဴစာမ်က္ႏွာတြင္ စာေၾကာင္းေရ ၂၆ အသီးအသီး ပါဝင္ေရးထိုးထားသည္။ျမေစတီရင္ျပင္ေပၚ၌ ရွိေသာ ေက်ာက္စာတိုင္မွာမူကား
မတ္ရပ္ေလးေထာင့္ ေက်ာက္တိုင္ ျဖစ္ျငားေသာ္လည္း၊ ေက်ာက္စာမ်က္ႏွာျပင္ ၂ ဖက္သည္ ပိုမိုက်ယ္ျပန႔္လ်က္၊ က်န္ ၂ ဖက္မွာ က်ဥ္းသည္။ အက်ယ္ဖက္ ၂ ဖက္တြင္ ၁ ေပ ၈ လက္မခန႔္ ရွိ၍အက်ဥ္းဖက္၌ ၁ဝ လက္မခြဲမွ ၁၂ လက္မအထိသာ ရွိသည္။ အက်ယ္မ်က္ႏွာျပင္ဖက္၌ စာမ်က္ႏွာျပင္ ၄ ေပ ၄ လက္မခန႔္ ရွိ၍၊၁ ေပ ၇ ၁/၂ လက္မ က်ယ္ျပန႔္ေလသည္။ အက်ယ္ဖက္တြင္ ပါဠိႏွင့္
ျမန္မာစာမ်ားကို ေရးထိုး၍ အက်ဥ္းဖက္တြင္ မြန္ႏွင့္ပ်ဴစာမ်ားကိုေရးထိုးထား၏။ ပါဠိစာမ်က္ႏွာ၌ စာေၾကာင္းေရ ၄ဝ၊
ျမန္မာစာမ်က္ႏွာတြင္ စာေၾကာင္းေရ ၃၄၊ မြန္စာမ်က္ႏွာတြင္စာေၾကာင္းေရ ၄၆ ႏွင့္ ပ်ဴစာမ်က္ႏွာတြင္ စာေၾကာင္းေရ ၂၉ အသီးအသီး ေရးထိုးထားေလသည္။
          ျမေစတီေက်ာက္စာကို က်န္စစ္သားမင္း၏ သားေတာ္ ရာဇကုမာရ္အမည္ရွိေသာ မင္းသားက သကၠရာဇ္ ၄၇၄ ခုႏွစ္တြင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေနာက္တစ္ႏွစ္ျဖစ္ေသာ ၄၇၅ ခုႏွစ္၌ေသာ္ လည္းေကာင္း ေရးထိုးသည္ဟု ယူဆၾကေလသည္။
က်န္စစ္သားသည္ အေနာ္ရထာမင္း၏ အမ်က္ေတာ္ေၾကာင့္ေၾကာင္ျဖဴအရပ္၌ ပုန္းေရွာင္ေနစဥ္ မထီးတူမ သမၻဴလႏွင့္ေတြ႕၍ မယားအျဖစ္သိမ္းယူေလ၏။ အေနာ္ရထာမင္းကြယ္လြန္၍ ေစာလူးမင္းနန္းတက္ေသာအခါ က်န္စစ္သားသည္ ရာဇကုမာရ္ကို ပဋိသေႏၶတည္ေနေသာ သမၻဴလအား သားေယာက္်ားေမြးေသာ္ ပုဂံျပည္သို႔ လာခဲ့ဟု မွာ၍ ေစာလူးမင္းထံ ခစားေလသည္။ ေစာလူးမင္း
ကြယ္လြန္ေတာ္မူေသာအခါ သကၠရာဇ္ ၄၄၆ ခုႏွစ္တြင္ က်န္စစ္သားသည္ ၿဂီႀတိဘုဝနာဒိတ်ဓမၼရာဇ္ဘြဲ႕ႏွင့္ နန္းတက္ေတာ္မူသည္။ ၂ ႏွစ္ၾကာလတ္ေသာ္ သမၻဴလသည္ နန္းေတာ္သို႔ ရာဇကုမာရ္ႏွင့္ ေရာက္လာ၏။ မင္းႀကီးလည္း သမၻဴလအား ဦးေဆာက္ပန္းဟူေသာ ႀတိေလာကဝဋံသကာ ေဒဝီအမည္ႏွင့္ မိဖုရားျမႇောက္ေလသည္။ ေျမးေတာ္ အေလာင္းစည္သူကို ဘိသိက္သြန္းၿပီးျဖစ္သျဖင့္
ရာဇကုမာရ္အား ေဇယေခတၱရာဘြဲ႕ႏွင္း၍ ဓညဝတီ ေတာင္စဥ္ခုနစ္ခရိုင္ကို စားေစ၏။ ရာဇကုမာရ္မင္း သားသည္ ၄၇၄ ခုႏွစ္တြင္ ခမည္းေတာ္ နာမက်န္းျဖစ္၍ ေသအံ့မူးမူး၌ ခမည္းေတာ္အတြက္ ရည္စူးလ်က္ ေ႐ႊဆင္းတုဘုရားကို ဌပနာ၍ ေ႐ႊအထြတ္ရွိေသာ ကူဘုရား (ဂူေျပာက္ႀကီး) ကိုတည္ၿပီးလွ်င္ထိုကူဘုရားအား ေစာင့္ေရွာက္ပူေဇာ္စိမ့္ေသာငွာ မိမိ၏ အေမြအႏွစ္ ျဖစ္ေသာ ကြၽန္သုံး႐ြာကိုလည္း လႉေလသည္။ ထိုေနာက္ အမိအဖတို႔၏ ေရွးျဖစ္ ေရွးေဟာင္းတို႔ကို ျပန္ေျပာင္းေအာက္ေမ့ကာ မွတ္တမ္း ေရး၍ ေက်ာက္စာတိုင္ စိုက္ခဲ့ေလသည္။ ျမေစတီေက်ာက္စာတိုင္၌ အကၡရာမ်ား၏ ပုံမွာ အဝိုင္းမဟုတ္ဘဲ မန္က်ည္းေစ့ပုံ ျဖစ္ေလသည္။
            ျမေစတီေက်ာက္စာပါ စကားေျပသည္ ေရွးအက်ဆဳံးျဖစ္ေသာ စကားေျပတရပ္ဟု ဆိုသင့္ေပသည္။ သတ္ပုံသတ္ၫႊန္း စကားအသုံးအႏႈန္းတို႔မွာ အခ်ိဳ႕ေသာေနရာတြင္ ယခုကာလႏွင့္မတူဘဲ ကြာျခား၏။ သို႔ရာတြင္ ယခုကာလအသုံးႏႈန္းသည္
အမ်ားအားျဖင့္ ေရွးေရးအသုံးအႏႈန္းမွ ဆင္းသက္လာသည္ကို သတိမူရာသည္။ ဝါက်မ်ားကို တိုတိုနွင့္အဓိပၸာယ္ေပၚရံု ေရးထား၍ ထိေရာက္၏။ သတ္ပုံသတ္ၫႊန္း တို႔မွာ ျမန္မာစာ အေရးအသား အစပ်ိဳးခ်ိန္ျဖစ္၍ ယခုေခတ္ကဲ့သို႔ အသားမက်ေသးေခ်။ပ်ဴ၊ မြန္ႏွင့္ ပါဠိဘာသာမ်ားျဖင့္ေရးထိုးသည္ကို ေထာက္ေသာ္ ထိုေခတ္က ျမန္မာလူမ်ိဳး သာမက ပ်ဴလူမ်ိဳး၊ မြန္လူမ်ိဳးတို႔ ထြန္းကားလ်က္ ရွိၿပီးျဖစ္
ေၾကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ မုခပါဌ္ေတာ္ျဖစ္ေသာ ပါဠိဘာသာ အရွိန္အခါ ရၿပီးျဖစ္ေၾကာင္းကို သိသာ
နိုင္ေပသည္။ တဖန္ သမိုင္းဆိုင္ရာ အေထာက္အထားအျဖစ္ အသုံးဝင္အဖိုးတန္ပုံမွာ လည္း ျမေစတီ
ေက်ာက္စာတြင္ ႀတိဘုဝနာဒိတ်ဓမၼရာဇာေခၚ က်န္စစ္သား မင္းသည္ သာသနာႏွစ္ ၁၆၂၈ တြင္ နန္းတက္သည္ဟု ဆို၏။ ျမေစတီေက်ာက္စာသည္ မူလေရွးဦးေခတ္ကမ်က္ေမွာက္ ေရးထိုးခဲ့ေသာ ေက်ာက္စာျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ မွန္ကန္ေသာ အကိုး
အကား အျဖစ္ယူနိုင္ကာ က်န္စစ္သားမင္း၏ နန္းတက္သကၠရာဇ္၊ နန္းစံသကၠရာဇ္ႏွင့္ နတ္႐ြာစံေသာ သကၠရာဇ္မ်ားကို အတိအက် ထုတ္ေဖာ္နိုင္ေလသည္။
         ထိုေက်ာက္စာပါ သကၠရာဇ္မွာဇာတာေတာ္ပုံပါ ရာဇဝင္သကၠရာဇ္ႏွင့္လည္း တူညီတိုက္ဆိုင္သည္။ ထိုမွတစ္ဆင့္ အေနာ္ရထာ၊ ေစာလူးႏွင့္ အေလာင္းစည္သမင္းတို႔၏ နန္းစံ သကၠရာဇ္တို႔ကိုပါ တြက္ခ်က္ထုတ္ယူနိုင္ေပသည္။ ထိုျပင္ ထိုျမေစတီ ေက်ာက္စာကို ပ်ဴစာ၊ မြန္စာတို႔ျဖင့္ ေရးထိုးထားသည္ကိုေတြ႕ရေသာေၾကာင့္လည္း ျမန္မာစာႏွင့္ ယွဥ္ကာ၊ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ႏိုင္ၾက၍အထူးသျဖင့္ ပ်ဴစာကိုေလ့လာရာ၌ သဲလြန္စရနိုင္သျဖင့္ ေႏွာင္းပညာရွိတို႔အတြက္ အဖိုးထိုက္တန္လွေသာ ေက်ာက္စာ ျဖစ္ေပသည္။ ထိုအျပင္ ရာဇကုမာရ္သည္ ထီးနန္းစည္းစိမ္ကို မဆက္ခံရေသာ္လည္ အမိအဖိ၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို မည္မွ် သိတတ္ရိုေသ ကိုင္းရွိုင္းတတ္ေသာ သားေကာင္းရတနာ ျဖစ္ေျကာင္း ဤျမေစတီေက်ာက္စာကို ဖတ္ရႈျခင္းျဖင့္ သိသာနိုင္ေပသည္။

Crd - Tun Aung Kyaw
*******************************************
အာရပ္ေစာ္ဘြားမ်ား ျပည္ေထာင္စု၊ အဘူဒါဘီၿမိဳ႕တြင္ ၂၀၁၅-ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ( ၄ ) ရက္မွ ေအာက္တိုဘာလ ( ၆ ) ရက္ေန႔အထိ က်င္းပေသာ ကမၻာ့မွတ္တမ္း အေမြအႏွစ္ အစီအစဥ္၊ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ အႀကံေပး ေကာ္မတီ၏ (၁၂) ႀကိမ္ေျမာက္ အစည္းအေဝးတြင္ ၂၀၁၅-ခုႏွစ္အတြက္ ကမၻာ့မွတ္တမ္း အေမြအႏွစ္ ေလွ်ာက္ထားမႈေပါင္း (၈၈) ခု အနက္မွ ျမန္မာနိုင္ငံ မွ တင္သြင္းေသာ ျမေစတီ ေက်ာက္စာ (ရာဇကုမာရ္ ေက်ာက္စာ) ကို ယူနက္စကို ကမၻာ့ မွတ္တမ္း အေမြအႏွစ္ စာရင္းတြင္ ထည့္သြင္း သတ္မွတ္ အတည္ျပဳခဲ့ေၾကာင္း ယဥ္ေက်းမႈဝန္ႀကီးဌာနမွ  သတင္း ထုတ္ျပန္သည္။

ယခုအခါ Memory of the World အစီအစဥ္မွ ေပးအပ္ေသာ ယူနက္စကုိ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္မွ လက္မွတ္ ေရးထုိးထားသည္႔ ပုဂံၿမဳိ႕ရွိ ျမေစတီ ေက်ာက္စာ (ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာ) (Myazedi Quadrilingual stone inscription) ကုိ Memory of the World စာရင္းသုိ႔ ထည္႔သြင္းခဲ႔ေၾကာင္း ယူနက္စကုိ ဒုတိယ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္၊ ဆက္သြယ္ေရးႏွင့္ သတင္းဌာနမွ ျမန္မာႏုိင္ငံ ေရွးေဟာင္း သုေတသနႏွင္႔ အမ်ဳိးသား ျပတုိက္ ဦးစီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္၊ ထံသုိ႔ အသိအမွတ္ ျပဳလႊာကုိ ေပးပုိ႔ခဲ႔ၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

ယူနက္စကို၏ ကမၻာ့မွတ္တမ္း အေမြအႏွစ္ အစီအစဥ္ကို ၁၉၉၂ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီး ယခုအခ်ိန္အထိ ကမၻာတစ္ဝန္းမွ မွတ္တမ္း အေမြ အႏွစ္ေပါင္း (၃၄၈) ခုကို ကမၻာ့မွတ္တမ္း အေမြအႏွစ္ အျဖစ္ သတ္မွတ္ ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။

ဘာသာေလးမ်ိဳးျဖင့္ ေရးထိုးထားေသာ ျမေစတီ ေက်ာက္စာ (ရာဇကုမာရ္ ေက်ာက္စာ) အား၂၀၁၄-ခုႏွစ္၊ မတ္လ (၂၈) ရက္ေန႔ တြင္ ကမၻာ့ မွတ္တမ္း အေမြအႏွစ္အျဖစ္ သတ္မွတ္နိုင္ေရး အတြက္ ယဥ္ေက်းမႈ ဝန္ႀကီးဌာန ေရွးေဟာင္း သုေတသနႏွင္႔ အမ်ဳိးသား ျပတုိက္ ဦးစီးဌာနက အဆိုျပဳ ပုံစံမ်ား ေရးသား၍ ယူနက္စကိုသို႔ တင္သြင္း ခဲ့ပါသည္။
****************************************
#LuGyi
Credit;Uploader

ေမတၱာျဖင့္ ျပန္လည္ကူးယူေဖာ္ျပသည္။
#SoeNaing💕💕













No comments:

Post a Comment